1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26

OVERGANG
Ben jij in de overgang? Vanaf 40 jaar verandert je lichaam. Megratis kennismakingsgesprek!

Overgang 
De overgang is een natuurlijke fase in het leven van een vrouw waarin haar vruchtbaarheid afneemt en ze stopt met menstrueren. De overgang van vruchtbaar naar onvruchtbaar.

Deze overgang gaat vaak niet zonder slag of stoot aan je voorbij. Voor veel vrouwen is het een lastige periode omdat er allerlei 'vage' klachten kunnen ontstaan.

Veertig jaar
Vanaf je veertigste begint voorzichtig de verandering in je lichaam, de hormonen gaan al iets schommelen. Vanaf je vijfenveertigste ben je normaal gesproken al (vrij zeker) in de overgang. Dit is de eerste fase. Vaak valt het kwartje pas achteraf.....
Het is heel erg belangrijk om met een gezond lijf de overgang in te gaan! Heb je een gezond gewicht, een gezond BMI, dan is de kans groter dat je minder klachten gaat ervaren.  

 

5 TIPS om meteen toe te passen!
Benieuwd naar mijn 5 tips voor een fitte overgang?
Klik dan hier en je krijgt ze direct in je mailbox!

 

Hormonen
Door de hormonale schommelingen en uiteindelijk de daling van de hormonen oestrogeen en progesteron wordt het vrouwenlichaam ook kwetsbaarder voor allerlei gezondheidrisico, zoals een verhoogd risico op osteoporose, hart- en vaatziekten, bepaalde soorten kanker, gewichtstoename en obesitas, diabetes type 2, verandering in stofwisseling, verandering in urinewegen.

Symptomen
De overgang is een proces dat meestal enkele jaren duurt en kan gepaard gaan met een verscheidenheid aan fysieke en emotionele symptomen. Opvliegers; nachtelijk zweten; stemmingswisselingen; vaginale droogheid; gewichtstoename; hartkloppingen; veminderde libido; botontkalking; gewrichts- en spierpijn; concentratie- en geheugenproblemen; hoofdpijn; droge huid; urineproblemen...

Je wordt er niet vrolijker van!

Gewichtstoename
Naast de symptomen kunnen vrouwen ook veranderingen ervaren in hun lichaamssamenstelling. Tijdens de overgang neemt vaak het vetgehalte toe, vooral rond de buikstreek. Dit kan leiden tot een verandering in de lichaamsvorm (van peertje naar appeltje) en gewichtstoename. Bovendien kan afname van oestrogeen leiden tot verlies van spiermassa en botdichtheid, waardoor vrouwen vatbaarder kunnen worden voor osteoporose.

Aan de slag!
Maar je hoeft het niet lijdzaam te ondergaan. Gelukkig kun je er ook zelf wat aan gaan doen!
Naast dat er hormoontherapie voorgeschreven kan worden door de huisarts en/of gynaecoloog is leefstijlverandering misschien wel het eerste waarmee jezelf aan de slag kunt gaan!

Voeding & leefstijl
Aanpassingen in jouw leefstijl kunnen helpen bij het beheersen van de klachten van de overgang. Door gezonde gewoonten aan te nemen, kun je de symptomen van de overgang verminderen en je algehele welzijn bevorderen.
Zoals afvallen, voldoende lichaamsbeweging, het terugbrengen van stress, een gezond voedingspatroon met voldoende calcium en vitamine D voor de botgezondheid en het vermijden van triggers in je voeding zoals cafeïne, alcohol en gekruid voedsel, die opvliegers juist kunnen verergeren.

Sterkere, wijzere vrouw 
Naast dat er triggers zijn in je voeding die opvliegers kunnen uitlokken, kun je voeding en leefstijl ook gebruiken om juist lekkerder in je vel te komen tijdens de overgang en er als een sterkere, wijzere vrouw uit te komen!

Klinkt jou dit fijn in de oren?

De Co-Overgang in 12 weken (offline of online)

WAT KUN JE VERWACHTEN

Jouw leefwijze, jouw doel
Na onze kennismaking is onze volgende afspraak een intakegesprek, hoe sta je er nu voor en wat zijn jouw doelen. Tijdens de intake zal ik ook jouw leefwijze erbij betrekken. Wat er zijn vele componenten die invloed hebben op jouw leefwijze. En daarbij, er gebeurt nogal wat in deze levensfase: werk, pubergezin, mantelzorg, leegnest syndroom, carrière-switch, is dit het? Wat triggert er extra bij jou? 

Koffie, thee & informatiemap
De vervolggesprekken starten we (eventueel) met een meting en daarna kletsen we verder over de voortgang met een lekker kopje koffie, thee of glas water. Elk gesprek heeft een onderwerp dat wat meer aandacht krijgt. 

In een map verzamel je de informatie die je van mij ontvangt.

Co-Overgang
In deze challenge van 12 weken zien of mailen we elkaar elke week.

Het intakegesprek duurt 60 minuten.
De wekelijkse vervolggesprekken duren 30 minuten.
Het eindgesprek duurt 60 minuten.


Co-Overgang online
De begeleiding wordt wekelijks via mail op een vaste (afgesproken) dag onderhouden. 

Je ontvangt digitaal de info van mij die je in een (digitale) map kunt bewaren.

 VERGOEDING

 Als BGN-gewichtsconsulte komen mijn adviezen voor jou en de kosten die jij hiervoor maakt gedeeltelijk voor vergoeding in aanmerking als je een aanvullende zorgverzekering hebt. Check hier of dit ook voor jou geldt. 

 

BGN-GEWICHTSCONSULENT
Ik ben aangesloten bij de Beroepsvereniging Gewichtsconsulenten Nederland.
Hiermee wordt de kwaliteit gewaarborgd en betekent het dat ik adviseer volgens de Richtlijne Gezonde Voeding van de Gezondheidsraad.

De voordelen van een BGN-gewichtsconsulente op een rij:

  • gewoon gezonde voeding
  • advies op maat
  • gediplomeerde professionals
  • kennis op peil
  • geen afslanksupplementen
  • altijd in de buurt
  • zonder doorverwijzing van de huisarts

 

 
TARIEVEN | APK | CHALLENGES 
 
 
Co APK 2023

 

 

 

blok Corunning contact